fredag 8. februar 2013

Mine små korstog

Foruten herunder nevnte språkmani, har jeg mange små korstog. Noen av dem blir jeg jevnlig påmint, og da er det på tide å heise faner og bannere igjen. Sosiale medier gjør korstogene så mye mer påtrengende, og jeg begynner å innse at jeg strengt tatt burde vært statlig ansatt (og overbetalt) for å bekjempe naivitet, dumskap og lettlurthet. En slags David mot Nigeria-svindlere, kjedebrevenes Jeanne d'Arc. For våre venner og bekjentes uendelige dumskap vil tydeligvis ingen ende ta. Min kjepphest i dag er følgende kjedebrev som atter florerer på Facebook:

"Okay alle mine vakre kvinner. Det er den tiden på året igjen.... sett fokus på bryst-kreft!
Husker du i fjor? Da skulle vi skrive i status-feltet hvilken farge vi hadde på BHen. I
fjor var det så mange som deltok at det ble nevnt i nyhetene...
En slik vedvarende oppdatering av status minner alle på hvorfor vi gjør dette og hjelper å sette fokus på et viktig tema.
IKKE fortelle noen menn hva statusen betyr.. bare la dem gjette!! Vær snill å kopier denne teksten og send den til alle dine kvinnelige venner (i en melding!). Idéen er at man tar den måneden og dagen du er født. I status-feltet skal det stå: “Jeg skal dra til Mexico i 21 måneder”. Dagen du ble født skal være hvor mange måneder du skal være borte. Stedet du skal dra er bestemt ut i fra den måneden du ble født. God tur!
Send denne meldingen til BARE KVINNER, så ser vi hvor langt det går. I fjor, den med BHen, gikk rundt hele verden
Januar - Mexico
Februar - London
Mars - Miami
April - Dominikanske Republikk
Mai - Frankriket
Juni - St. Petersburg
Juli - Østerriket
August - Tyskland
September - New York
Oktober - Amsterdam
November - Las Vegas
Desember - Columbia
Send videre! Vis at du bryr deg"


Se forbi skrivefeilene (Frankriket, Østerriket etc). Stopp opp et sekund. Les over en gang til. Og så stiller du deg spørsmålet; Hvordan i hinsidige skal dette på NOE SOM HELST VIS bekjempe brystkreft? Hvordan skal vi virke kokette, mystiske og spennende overfor våre mannlige bekjente gjennom å skrive at vi skal reise bort til et eksotisk sted i ørten måneder, gjemme hvor vi setter håndveska bak statusen "jeg foretrekker kjøkkenbordet/sofaen/gangen" i et slags forkledd "ta meg der, nå!" eller fortelle om man har blå, grønn eller i mitt tilfelle; svart, slaskete sports-BH og derved kurere alle verdens plager? Siden Facebooks grytidlige morgen har kjedebrevene vært en evinnelig plage, og alt som deles skal og kan og vil kurere kreft/*fyll inn passende sykdom her*. Sørg for å spre historien om det grusomme OL-viruset som brenner opp hele C-disken på din PC (!), sørg for å poste enda en gang om ranerne som limer papir på bakruta di og sitter bak snøkantene på Birkebeineren skistadion eller andre, gjerne godt skjulte, men høyst folksomme, steder man måtte parkere bilen, for så å sprette fram og stjele alt du eier, herunder kone, barn, bikkje og PIN-koder.  Husk for all del å gratulere din niese/datter/søster/sønn/tippoldemor og grandtante med niesedagen, datterdagen, søsterdagen, sønnedagen, tippoldemordagen og grandtantedagen de tjuefem gangene i året vedkommende dag inntreffer. 

Alle disse vage, ikke dato-bestemte eller allment vedtatte merkedagene man kan markere med et tilfeldig, stjålet stock-photo med rørende tekst på¨. Noen motiverende ord eller sitater med ukjent opphav, gjerne med skrivefeil og dårlig korrektur. Husk også å spre kampen mot alle våre felles hatobjekter, som "Vi vil ikke Ha mer NRK avgift i Norge!." Jeg tror det er mot TV-lisensen, som den gjerne også kalles. Vær, for Guds skyld, ikke en av de 93% av vennene mine som ikke vil dele denne statusen!

Det eneste denne dagen har minnet meg på, og det skal dere ha, alle dere på min venneliste som reiser til et eksotisk sted det nærmeste året eller to for å kjempe hardt mot brystkreft; 

Der kan dere faen rulle meg ha det så godt!   


2 kommentarer:

  1. Nå er det faktisk mange som spiser seg mette på "likes" i Afrika, så helt unyttige er ikke disse kjedebrevene.

    Tips til status mot brystkreft: https://kreftforeningen.no/stott-kreftforeningen/

    SvarSlett
    Svar
    1. Stemmer, jeg mener å ha hørt at likes har omtrent samme næringsinnhold som en middels biff :)

      Var forøvrig også innom temaet tidligere: http://livmar1.blogspot.no/2012/10/ta-meg-pa-puppen.html

      Slett